KURŞUNLU AKÜ İÇİN BMS (USTA TV)

Usta TV Akü BMS
Bu yazımda sizlere bir youtube videosunda gördüğüm, deneysel bir akü BMS devresinden bahsederek, yapmak isterseniz çizimlerini, Baskıya hazır PDF'lerini paylaşacağım.

Usta TV, takip ettiğim ve sevdiğim bir kanal. Son derece faydalı ve bilgilendirici videolar paylaşılıyor. Sizlere de tavsiye ederim. Videolarının birinde, tamamen el yapımı bir Akü BMS devresinin yapımını gösterdiler. Bu devreye baktığımda aslında Lityum BMS devrelerinden pek bir farkı olmadığını farkettim. Son derece basit olan devreyi kurmak o kadar da zor değildi. Fakat yine de uğraştırıcıydı. Tek sorun, devrede kullanılan güç direncinin fazla yer kaplıyor olup aşırı ısınmasıydı. Yine de çok beğendim ve ben de bakır plakete çıkarılabilecek şekilde KiCAD'da taklit bir çizim yaptım.

Önce videoyu izleyelim, sonra da devreye geçelim:

Önce kendilerinden rica ederek aldığım devre şemasına bir bakalım:

Usta TV Akü BMS

Bu devreyi kendilerinden rica etmem üzerine bana e-posta yoluyla yolladılar. Yapıya baktığımız zaman bu devrenin, internette dolaşan el yapımı basit lityum BMS devrelerinden birinin aynısı olduğunu anlayabiliyoruz. Bir adet güç transistörü BD244 ve 7,5 Ohm'luk güç direnci, TL431 ayarlı zener'in tetiklenmesiyle bataryanın kutuplarından aniden güç çekmeye başlar. Bu, şarj akımının sıradaki bataryaya akmasına neden olacaktır. Böylelikle diğerinden evvel dolan akü, aşırı şarja (over charging) gidemez ve tüm aküler eşit şekilde şarj olarak, şişme, patlama gibi olumsuzlukların yaşanma ihtimali azalır. 

Baskı şemasını oluştururken KiCAD programında 50Watt'lık yük direnci olmadığından 50Watt direncin internetten ölçülerini bularak PCB'yi ona göre çizdim. Çizim çok uğraştırıcı olmadı. Ancak biraz zamanımı aldı diyebilirim. Bunun için videodaki PCB'ye baktım.

Usta TV Akü BMS

Çizimde sanki biraz tutarsızlık var gibiydi ancak orjinal devre şeması elimde olduğundan düzgün çizebildim. Unutulan LED için de yer ayırdım. 

Usta TV Akü BMS

50Watt'lık direnç, bağlantı uçları da dahil yaklaşık 10cm uzunluğundadır. Bu nedenle kart oldukça büyük olabilir. Kartın toplam enlemesine uzunluğu 12cm civarındadır. 

Usta TV Akü BMS

Sanırım yeterli olur. Şayet 50Watt direnç bulamazsanız 25Watt iki adet 16Ohm direnci paralel yapabilirsiniz. Direncin alüminyum soğutma tabakası transistörün plastik kısmına basacaktır. Videodaki direncin aynısından tercih ederseniz vida delikleri de açabilirsiniz. Ancak vidaları açacağınız yere dikkat edin, kısa devre yaptırmayın. 

Bana yolladıkları orjinal devre şemasında LED'in yönü ters görünüyor, sorun değil siz düzgün takın. Ayrıca 2k olarak görünen LED direnci biraz fazla büyük geldiğinden ben 330 Ohm'a düşürdüm. Devreyi test etmediğim için bu değerin doğru olup olmadığından emin değilim. Ancak 560R ila 1k gayet yeterli olacaktır. 

Baskı Şemasını PDF ve Gerber dosyaları olarak BURADAN İNDİRİNİZ.

Ahmet Bakır ve Tümer Ferhatoğlu'na çok teşekkür ederim.
Usta TV kanalına üye olun ve takip edin.

seron
basitelektronikprojeler.blogspot.com

Yorumlar

  1. Merhaba devreyi
    hazır yapılmış olarak nasıl temin edebilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. TV tamircisi gibi birine para karşılığı yaptırın. Başka türlü olmaz.

      Sil

Yorum Gönder