TEK BUTONLU ON-OFF DEVRESİ (MOSFETLİ)

mosfetli on off buton

Merhaba elektronikseverler, hoşgeldiniz.

Bu yazımda uzun süredir çözüm arayıp, zar zor bulduğum bir devre üzerine yazacağım. Ayrıca test edebilmeniz için de örnek baskı şeması paylaşacağım. Devremiz tek buton ile aç-kapat yapıyor...

mosfetli on off buton
Bu konuda yaptığım aramalarda internetteki uygulama örnekleri pek tatmin edici görünmüyordu. Örnek birkaç devreyi alıp inceledim ve hoşuma giden bir iki tanesinin PCB'sini bilgisayar ortamında çizdim. Test edilmemiş, sadece arşivimde bekleyen bu devrelerin işe yarayıp yaramayacağı belli değildi. 

Ancak tam da o günlerde sanki sesimi duymuş gibi, elektronikprojeler.com forumundan Mustafa AKSU kardeşim, elinde güzel bir devre ile çıkageldi. Tesadüfe bakın ki o da tek butonlu bir aç-kapat devresine ihtiyaç duymuş. Kendisi -muhtemelen- teknik okul temelli olduğundan, benim gibi aramak yerine devreyi bizzat çizmiş ve test etmiş. Motosiklet meraklısı olan arkadaşımız, motosikletine sonradan eklediği özel aydınlatmaları açıp kapatmak için kurmuş bu devreyi. 

mosfetli on off devre şeması
Devrenin basit olması, uygulanabilirliğini arttırıyor. Ortadaki ON/OFF adlı tactile buton, MOSFET'i tetikleyerek iletime geçmesini-kesime gitmesini sağlıyor. Parçalar son derece bilindik, ucuz, temini kolay...

Bizzat çektiği test görüntüleri:




Resimlerde görülen TOFAŞ sinyal ampulü ile testler gerçekleştirmiş. Başarılı olunca da bizimle paylaşmış. Ben de devrenin hemen bilgisayar ortamında, KiCAD kullanarak PCB dosyalarını oluşturdum; merak etmeyin KiCAD kurmak zorunda değilsiniz. PDF olarak paylaşacağım.

mosfetli on off devre şeması pcb baskı şeması

Tabi ki PCB şemasını ben çizsem de kendi imzamı atmak bencillik olurdu. Bu nedenle forumdaki rumuzunu yazdım. Buradan sayfama rastlarsa selam gönderiyorum :)

Mosfetli tek butonlu on off devresi

Giriş gerilimi 5Volt ila 16Volt aralığındadır. Böylelikle daha geniş uygulama alanı sağlar. MOSFET soğutucuya bağlanmalıdır. Kart üzerindeki HEATSINK yazısı bunu vurgulamak için. Sadece kart üzerindeki butonu da kullanmak zornda değilsiniz. Kartın sağ kısmına giriş çıkış konnektörleri koydum görüyorsunuz. Lambanın, güç girişinin hangileri olduğunu belirtmekle beraber buton için kablo çekmenizi de kolaylaştırdım. Emeğin asıl sahibi Mustafa AKSU kardeşim, paylaşan da ben oldum. Yaparsanız güle güle kullanın...

Devrede MOSFET transistör kullanıldığı için akım konusunda bir sıkıntınız olacağını sanmıyorum. Özellikle şarjlı bisikletlerde, MP3 müzik çalarınızın gücünü bununla açıp kapatabilirsiniz. Yine motorsikletlerde ekstra uygulamaları bununla açıp kapatabilirsiniz. Karavan, vb yerlerde de kullanılması mümkün. Sadece taşınabilir olarak değil, ev uygulamalarınızda da kullanabilirsiniz. Pratik, kolay, ucuz bir devre. Oldukça da küçük.

Evet... Bu yazımda sizlerle güzel bir paylaşım yaptım. Devreyi beğendiyseniz sayfa sonunda verdiğim linkten PDF şemasını indirebilirsiniz. Basıma hazırdır, direkt basıp ütüleyin, elektroniğin keyfini çıkarın!

İyi çalışmalar.


Yorumlar

  1. merhaba, enerji ilk verildiğinde çalışır durumda mı başlar? eğer öyleyse enerjisi kesilip geri geldiğinde off konumunda çalışacak şekilde düzenleme yapılabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapan arkadaşımdan aldığım bilgiye göre kapalı olarak başlıyor. Ancak beslemedeki dalgalanmalar devreyi tetikleyebilir.

      Sil

Yorum Gönder