Hem 220Volt ile Hem de 12Volt ile Çalışan Röle


Bu yazımda size ilginç ama bir o kadar da basit bir devre sunacağım. Bu devre hem 220Volt ile hem de 12Volt ile çalışabiliyor. Böylece daha fazla yerde kullanım şansı oluşturuyor. 

İnternet üzerinde yaptığım araştırmalarda elektronikte kullanmak üzere üretilmiş 220Volt rölelerin fiyatlarının astronomik düzeyde olduklarını görünce bu işe bir çare bulmaya karar verdim. Bir 12Voltluk röle de yardımcı bir devre ile 220Volt AC ile çalıştırılabilir. Ancak bu kadarla yetinmeyip rölenin hem 220Voltla hem de 12Voltla çalışmasına karar verdim. Devre çok basit. 


220V Röle
Besleme girişi en soldadır. 3'lü vidalı terminalin 3 ve 1 no'lu vidasından 220V AC girilir. Bir kapasitif reaktans devresi ile devrenin akım şiddeti düşürülerek 1N4007'lerden müteşekkil diyot köprüsünce doğrultulur ve 10uF'lik elektrolitik kapasitör ile kompanze edilir. LED, gücün varlığını haber verir. Zayıflatılmış bu gerilim, akımı 4,7 ohm'luk bir direnç ile sınırlandırılarak 12Volt'luk bir röleyi besler.

Alternatif giriş olan 2 no'lu vidadan ise 12Volt girilir. Giriş akımının AC ya da DC olması farketmez. Bu vidadan girilen 12Voltluk gerilim, kapasitif reaktans devresini esgeçerek doğrudan diyot köprüsünün (+) hattında birleşmektedir. 

Böylece röleyi hem 220Volt ile, hem de 12Volt ile çalıştırmış oluyoruz. Devreyi KiCAD ile minimum şekilde çizdim. Hem az yer kaplıyor, hem de taş gibi sağlam oldu.

220V Röle

220V Röle

DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR!

-Bu devre bir yüksek gerilim devresidir ve çarpılma riski içerir! Devreye 220Volt güç uyguladığınızda her yerinden çarpılırsınız. Yok şurası zayıftır burada az vardır, öyle birşey yok!
-Kondansatörün altındaki 1M direnci mutlaka kullanıyorsunuz, fişten çektikten sonra kondansatörü deşarj eder.
-Neyi nereye bağlayacağınızdan emin olun! 220'yi ortadaki uca bağlamayın!
-12Volt girişinde 220V girdiyseniz güç var! Devreyi 220Volt ile besliyorsanız 12V vidasına kablo takmayın, varsa önceden sökün.
-Hiçbir kaza, olumsuzluk, can veya mal kaybından beni sorumlu tutmadığınızı kabul etmiş oluyorsunuz! Bu devre tehlikeli bir devredir. Çarpılma rizikosu içerir. Elektrolitik kondansatörler ters bağlanırsa patlar. Bu devreyi yaparken ve kullanırken, devreyi plastik bir kutuda muhafaza edin, koruyucu gözlük takın, eldiven kullanın.

Devrenin baskıya hazır materyalleri elimde. Ancak yüklemeye gerek duymadım. Şayet ihtiyaç duyarsanız benimle aşağıdaki yorumlardan iletişime geçin.

Bir dahaki yazımda görüşmek üzere, hoşçakalın.

seron
basitelektronikprojeler.blogspot.com

Yorumlar

  1. Merhaba. Sitenizi inceledim güzel çalışmalar yapmışsınız. Emeğinize sağlık. Sitenizi faal olarak kontrol ediyormusunuz bilemiyorum ama bir konuda yardımınızı rica edecektim. Emimde 220 volt ile beslenip 220 volt cihazları kontrol eden dijital zaman ayarlı priz var. Ben bu prizi 12 volt ile besleyip 12 volt cihazları kontrol edecek duruma nasıl çevirebilirim. Ben elektronikten çok fazla anlamıyorum. Benim için düşündürücü ama sizin için çok basit bir uygulamadır illaki. Elimde mevcut devre şeması var. Devre şemasını inceleseniz değişmesi veya çıkması gereken devre elemanlarını bana söyleyebilirmisiniz. İletişim için mail adresim 58fcelik@gmail.com bu maile boş bir mail atsanız dönüş yaparım size.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder