POLARİTE TEST CİHAZI (BASİT DEVRE)


Polarite Test Cihazı

Dizüstü bilgisayarınızın adaptörü bozuldu. Malzemeleriniz arasından yakın değerlerde bir adaptör buldunuz ve bilgisayarınıza bağladınız. 

GÜM! 

Eyvah!

Ama hata sizde. Adaptörün etiketini okurken bir şeye bakmayı unuttunuz!


Bir adaptörün, güç kaynağının hangi kablosu artı, hangisi eksi, bunu bulmak çok zor değil. Eğer böyle bir amaç sahibiyseniz zaten elinizin altında multimetre olacaktır ve multimetrenizle yapacağınız basit bir ölçüm ile adaptörünüzün çıkışını kontrol edebileceksiniz.

Ancak bazen durumlar değişebiliyor. Çalışma masanız iyice dağınıklaştığında, multimetreleriniz başka ölçümlerle meşgul olduğunda adaptörünüzün jakının içi mi artı, dışı mı artı, bunu belirlemek için çok kolay bir yöntem sunuyorum sizlere.

Esasen bu devreyi PCBWay'de gezinirken gördüm. Bir amatör, hiç üşenmemiş, son derece basit bir devre kartı tasarlamış bu iş için:

https://www.pcbway.com/project/shareproject/Polarity_Tester.html

Projesinin devre şemasını vermemiş, ancak son derece basit olduğu için yeniden çizdim:

Polarite Test Cihazı

Devre son derece basit. Bir küçük parça delikli plakete bile yapabilirsiniz. Çalışma mantığı ise daha basit: Güç jakının içi (+) ise sağsaki LED, dışı (+) ise soldaki LED yanarak kullanıcıya haber veriyor.

NE GEREK VAR?

Girişteki örnek hikayeyi okumadınız sanırım. En ufak bir hatanızla binlerce liralık bilgisayarınızı yakabilirsiniz. Eğer bir elektronik tamircisiyseniz, müşterinizin binlerce dolarlık cihazını yakıp rezil rüsva duruma düşebilirsiniz. Dikkatli çalışmak, elektronikte son derece gerekli bir durum. Dolayısıyla yukarıdaki üç kuruşluk devre, amiyane tabirle hayat kurtarıyor!

KENDİ YAPTIĞIM ALTERNATİF DEVRE

Çok ince eleyip sık dokuyan bir insanım. Sanırım ayrıntılarda boğuluyorum desem yanlış olmaz. PCBWay'deki tasarımcı faydalı bir devre yapmış, tebrikler. Ama kartın tasarımını -çok basit bir devre olsa da- beğenmedim. Daha ergonomik ve hoş bir görünüme sahip olabilirdi. Nitekim ben de oturup hiç üşenmeden ortaya üç farklı tasarım koydum.

Tip-1, Tip-2 ve Tip-3:

Polarite Test CihazıPolarite Test Cihazı
Polarite Test Cihazı

PCB örneklerine şöyle bir baktığınızda, Tip-1 devresi ilk çizimimdir. Gördüğünüz yeşil renk vidalı terminali kendi tarafınıza çevirdiğinizde adaptörü karta arkadan takıyorsunuz. Daha sonra bunun iyi bir fikir olmayabileceğini düşünerek Tip-2'yi çizdim. Bu kez, adaptörü soldan takıyorsunuz. Her iki PCB'de de iki ayrı alternatif Barrel Jack soket yeri bıraktım. Böylelikle uç sorununun üstesinden gelmeye çalıştım. Öte taraftan Tip-3'de, fazladan jak kullanılmasın, tek tip Barrel jak soketi ile işi bitireyim istedim. Her üç çizimde yerleştirdiğim Terminal blok, adaptöre yük testleri, ya da osiloskop kullanarak çıkıştaki parazitikleri, dalgalanmaları ölçmek içindir. 

Sağdaki LED yanıyorsa => Jakın İçi (+) ve konnektörün sağdaki vidası (+)

Soldaki LED yanıyorsa => Jakın Dışı (+) ve konnektörün soldaki vidası (+)

Her iki LED yanıyorsa => Bağladığınız adaptör Alternatif akım veriyor demektir.

DC kaynağa bağladığınızdan emin olmanıza rağmen; 

"LEDler yanmıyor, ya da her ikisi de yanıyor"

1-LEDler arızalı 

2-Adaptörünüz arızalı olabilir.

Her ne kadar devre basit bir delikli plakete de yapılabiliyorsa da, ben yapmak isteyenler için KiCAD'da çizdiğim gerber dosyalarını veriyorum. Aşağıdaki linkten indirirsiniz. 

Bir dahaki yazımda görüşünceye dek, mutlu ve sağlıkla kalın.

Polarite Testörü Gerber İndir:

İNDİRAGANDİ

Yorumlar