TEK BUTONLU ON/OFF DEVRESİ (MOSFETLİ) MK-II

Daha önce şurada, bu devrenin lamba sürmek amacıyla yapılmış ve test edilmiş bir versiyonunu sunmuştum. Devre kararlı çalışıyordu ve bizzat yapan Mustafa AKSU (@mustafaaxu) ağabey tarafından test edilmişti. Kendisi bu devreyi motosikletinde kullanmaktaydı ve sağolsun bizimle de paylaşmıştı. Bende devreyi burada sizinle sundum. 

Fakat daha sonra aynı forumdan bir başka üye, devreyi kurmak istediğini, ancak lamba yerine röle sürmek istediğini, otomobilinde kullanacağını söyledi. Devresini kurduğunda bazı tutarsızlıklar oldu ve yine @mustafaaxu ağabey imdadımıza yetişti. Devre bir kez revize edildikten sonra üyemiz devreyi yaptı ve sorunsuz çalıştığını söyledi. 

Bu başlıkta size önce lambalısını paylaştığım Tek buton ile Aç/Kapat devresinin röle için modifiye edilmiş versiyonunu paylaşacağım. Devreyin yapımı imkanlar dahilinde gayet kolaydır ve parçalar kolay tedarik edilmektedir. Şayet yapmak isterseniz, baskı için PDF dosyası da vereceğim. 

Devrenin çalışma şekli çift kararlı (bistable) multivibratör'e benzemektedir. 12V ile çalışan devrenin dengesi, ON/OFF butonu tarafından değiştirilmektedir. Bu, 10uF kondansatörün şarj ve deşarj mantığı ile sağlanır. Butona her basıldığında devrenin dengesi değiştiğinden, MOSFET elemanını bir AÇ, bir KAPAT yapmaya zorlayacak şekilde farklı bir kararlılık gösterir. Bu da röleyi açıp kapatır.

Devrenin PCB şemasını KiCAD ile oluşturdum.


Mosfet ve transistörü öyle yatırmak zorunda değilsiniz. Dikey konumlandırırsanız, kartın o fazlalık kısmını keserek küçültebilirsiniz. Ben Mustafa abi'nin orjinel devresine daha çok benzetmek için öyle çizdim. Hatta daha iyisini çizebiliyorsanız çizin.

Belki kaçırmış olabilirsiniz devre bir forum üyesi tarafından yapıldı ve düzgün çalıştığı onaylandı. Ben şahsen yapmadım, benim hobim daha çok teoriler üzerinden gitmek ve çizim yapmak. Eğer yapmak isterseniz yapın. Soracağınız birşeyler olursa yorumlar kısmından yazabilirsiniz.

Unutmadan, çalışmada @AX da katkı göstermiş, uzun zaman geçtiği için unutmuşum. Kart üzerinde nikini görünce hatırladım. Orjinal konuya gitmek için şuraya tıklatabilirsiniz, yan sekmede açılır.

Basıp yapmak isterseniz çoklu şekilde A4 kağıdına PDF olarak aşağıdan indirebilirsiniz:


İyi çalışmalar, hoşçakalın

seron
basitelektronikprojeler.com







Yorumlar