TRANSİSTÖRÜN ÇALIŞMA PRENSİBİ EĞİTİM TAHTASI


Öğrencilere ve yeni başlayanlara transistörün çalışma prensibinin öğrenmesini sağlayacak bir devre kartı. Kart üzerinde ölçüm yapılabilmesi için çeşitli pinler bulunmaktadır. Devre üzerindeki direnç değerlerini değiştirerek, uygun yerlere kondansatör, zener diyodu gibi elemanlar takılarak, sonuçlar gözlemlenebilir. Daha önce de "güç kaynağı eğitim tahtası", "555 eğitim tahtası", "Flip-Flop eğitim tahtası" gibi paylaşımlar yapmıştım. Bunların yolun başındaki elektronikçiler için iyi kaynaklar olabileceğini düşünüyorum. Blog sayfamdaki başlıklara bakarak onlara da erişebilirsiniz.

Transistörün Çalışma Prensibi

Devre kartı, TO-92 kılıf transistöre uygundur. Alternatif bacak yapısına sahip transistörlere uygun değildir. Belki de daha sonra her türlü transistöre uyumlu olanını da çizebilirim. Transistörün BC, BE ve EC arasında ölçüm pinleri bulunmakta. Öğrenci bunları değerlendirecektir. A simgesi Ampermetre bağlanması gerektiğini gösterir. Eğer bağlanmak istenmiyorsa bu pinler bir tel ile birbirine bağlanır. Gerilim bölücüyü temsil eden yerlerde uygun değerlerde direnç bağlaması istenir. Dirençlere paralel konmuş dişil pin header'ları, kondansatör, zener gibi elemanlar bağlamak içindir. Transistörün sadece C bölgesinde yük bağlamak için pinheader bulunmaktadır. Gerekirse bir dahaki versiyonda kartı geliştirirken Emetör bölgesine de yük bağlamak için header koyabilirim. 

Kart ile hem NPN, hem de PNP transistör uygulaması gerçekleştirilebiliyor. Giriş gerilimi uygulama hangi şartlarda gerçekleştirilecekse ona göre ve DC tercih edilmelidir. Pil de kullanılabilir. Devre öğrenciye ödev olarak verilerek kendisinin basıp yapması da istenebilir.

Transistörün Çalışma Prensibi

Gerekli baskı materyallerini gerber dosyası olarak sunuyorum. Aşağıdaki linkten indirebilirsiniz.


Bu içerikte size sunduğum "eğitim tahtası" materyali internet ortamında ya da satıcılarda sunulmamaktadır. İçeriğin bu açıdan özgün olduğunun farkında olmanızı istedim.

Sağlıklı günler dilerim.

seron
basitelektronikprojeler.blogspot.com

Yorumlar